Geschreven door het projectteam, april 2022
Een psychotrauma is, kort gezegd, een wond in de psyche. Oorspronkelijk komt het woord trauma uit de geneeskunde en betekent het: wond. Een psychisch trauma ontstaat als iemand iets meemaakt dat zeer bedreigend en overweldigend voelt en waarbij de persoon bovendien volkomen machteloos is. Dit kan ook een gebeurtenis zijn waarbij (ver) over iemands lichamelijke grenzen wordt gegaan.
Traumatische ervaringen kunnen langdurig invloed hebben op het dagelijks leven en allerlei lichamelijke en psychische klachten veroorzaken. Daarom is het belangrijk dat trauma de ruimte krijgt om gezien, gehoord en behandeld te worden.
Een indeling naar aard en ernst
Je kunt trauma op verschillende manieren categoriseren, bijvoorbeeld door onderscheid te maken tussen enkelvoudig trauma en chronisch of complex trauma:
Invloed op een belangrijke ontwikkelingsfase
Als een jong kind veel traumatische ervaringen heeft, kan de gezonde ontwikkeling op bijvoorbeeld de volgende gebieden worden belemmerd:
Complex trauma heeft daardoor grote invloed op hoe mensen denken over de wereld, zichzelf en de ander. Mensen worstelen vaak met een laag zelfbeeld en het gevoel er niet toe te doen. Het kan moeilijk zijn om anderen te vertrouwen en de wereld kan voelen als een gevaarlijke plek.
Een gevoel van dreigend gevaar
Tijdens een traumatische ervaring gaan in het brein alle alarmbellen af en worden er veel stresshormonen aangemaakt. Als de gebeurtenis voorbij is, blijft het brein hyperalert en wordt enerzijds alles wat aan het trauma doet denken vermeden. Anderzijds dringt de herinnering eraan zich op onverwachte momenten in alle hevigheid op. Alsof het opnieuw gebeurt. Dit kan gebeuren als de zintuigen iets waarnemen in de omgeving wat lijkt op iets wat er ook was tijdens het trauma (een zogeheten trigger). Doordat het brein niet registreert dat het trauma voorbij is, blijft alles wat doet denken aan het trauma verbonden aan een sterk gevoel van dreigend gevaar.
Voortdurende stress
Zolang traumatische ervaringen onverwerkt zijn, blijven deze een bron van voortdurende stress. Dit kan vervolgens leiden tot allerlei psychische en lichamelijke klachten. Het brein blijft als het ware in de overlevingsstand staan, waardoor mensen als gevolg van (complex) trauma naast de bovenstaande klachten vaak moeite mee om mensen te vertrouwen en relaties aan te gaan. Veel van hen hebben daarnaast last van concentratieverlies, een verminderd werkgeheugen en moeite met het aanleren van nieuwe vaardigheden.
Herinneringen zonder woorden
Bij vroegkinderlijk trauma worden herinneringen als lichamelijke sensaties opgeslagen, omdat het jonge kind nog geen woorden heeft om het op een andere manier op te slaan. Traumatische ervaringen kunnen echter ook op latere leeftijd op deze manier worden opgeslagen. De traumatische ervaringen veroorzaken namelijk zoveel stress, dat onder meer het spraakvermogen en het vermogen om (logisch) na te denken worden beïnvloed. Mensen zeggen achteraf bijvoorbeeld: ‘Ik kon geen woord uitbrengen, ik kon niet meer nadenken.’ Volgens o.a. Perry en Van der Kolk zijn dit redenen waarom ‘alleen praten’ in de behandeling van trauma meestal onvoldoende helpt.
Complex trauma en DIS
Complex trauma kan leiden tot een dissociatieve identiteitsstoornis (DIS). Naast de ernst en frequentie van de traumatische ervaringen in de kindertijd, spelen leeftijd en de afwezigheid van emotionele steun een rol bij het ontwikkelen van DIS. Het kinderbrein is ongeveer tot het zevende levensjaar in staat om dit overlevingsmechanisme (DIS) te ontwikkelen. Als er geen emotionele steun is na een traumatische ervaring, of als niet voorkomen wordt dat het trauma zich blijft herhalen, dan is er geen uitweg. Dit kan ertoe leiden dat een kind (onbewust en noodgedwongen) afstand neemt van zichzelf en van wat er gebeurt en een dissociatieve identiteitsstoornis ontwikkelt.
Lees meer over DIS in het artikel Wat is DIS? Een introductie.
Literatuur
Kolk, B. van der (2016). Traumasporen. Het herstel van lichaam, brein en geest na overweldigende ervaringen. Eeserveen: Uitgeverij Mens!
Fisher, J. (2022). De levende erfenis van trauma transformeren. Een werkboek voor getraumatiseerde mensen en therapeuten. Eeserveen: Uitgeverij Mens!
Perry, B. & Winfrey, O. (2021). Wat is je overkomen? Gesprekken over trauma, veerkracht en herstel. Amsterdam: Uitgeverij Spectrum.
Perry, B. D. (2016). The brain science behind student trauma. Stress and trauma inhibit students’ ability to learn. Education Week 36 (15), 28.
Nog niet uitgelezen over DIS? Kijk bijvoorbeeld op de pagina Boeken en artikelen van Caleidoscoop, de landelijke vereniging voor mensen met een dissociatieve stoornis.
Of kijk het filmpje hieronder: DIS in een notendop.
“De citaten op deze website kunnen
redactioneel bewerkt zijn."
- DIS is me
DIS is me was er niet geweest zonder
de steun van Socialrun tijdens de
actieve projectfase.
Contact: info@dis-is-me.nl
Projectleider: Anne Lagemaat
De meeste foto's op deze website zijn gemaakt door
Annet Oldenkamp, Angela Schoorstra en Serai Nanon
Copyright op het materiaal van DIS is me
KvK 92737560
BTW NL004976908B76
NL55 INGB 0104 6157 61